Příprava - 2. třída ZŠ, informatika
8. 4. 2009
Příprava učitele na hodinu:
Název tématu: Práce s WORDEM
Předmět: Informační technologie
Ročník: 2. třída ZŠ
Pomůcky:
Stolní počítač, myš, klávesnice, monitor, počítačová skříň.
Místo výuky:
Počítačová učebna.
Úvod do hodiny:
Nejprve představím dětem téma, kterým se budeme v hodině zabývat. Společně si zopakujeme z čeho se skládá stolní počítač. Poté jim podrobně vysvětlím, čím se budeme v hodině zabývat. Práce s Wordem, co vše zahrnuje.
Probíraná látka v hodině:
Děti spustí počítač, zapnou monitor, přihlásí se (pokud je to nutné). Objeví se jim základní obrazovka. Na interaktivní tabuli dětem ukáži ikonu s programem Word, dvakrát kliknu myší a spustím tento program, děti po mne opakují. Poté, co mají všichni spuštěný tento program, mohu začít vysvětlovat co vše je možné tvořit ve Wordu. Nejprve si každý klikne myší na prázdnou plochu, zde se objeví kurzor, který se zobrazí jako svislá blikající čárka, každý si zkusí napsat své křestní jméno. K psaní, samozřejmě jak děti vědí, slouží klávesnice. Dále si budeme povídat o možnostech změny písma, které nabízí program. Ale abychom mohli změnit písmo, nejprve si musíme ukázat, jakým způsobem to provést. Tedy na tabuli ukáži názornou ukázku, jméno, které jsem si napsala na svém PC začerním a to odzadu, levým tlačítkem myši a pomalu táhnu až na začátek jména, poté se celé jméno nachází v černém rámečku. Na tabuli ukáži dětem, jakým způsobem mohou měnit barvu, velikost, řez, styl, typ písma, styl podtržení. Najedu na Formát – Písmo, zde se objeví tabulka s příslušnou nabídkou. Ukáži všem jakým způsobem měnit styl písma… tedy, rozbalím nabídku kliknutím myši na šipku, kde se mi ukáží všechny druhy písma, společně si je projedeme a některé typy si ukážeme. Poté přejdu na Řez písma, provedu názornou ukázku tím, že kliknu na příslušný řez a potvrdím svůj výběr myší na tlačítku OK. Opět otevřu nabídku a pokračuji ve volbě velikosti písma, opět provedu názornou ukázku, pak zadám dětem úkol: Změňte typ, řez a velikost písma. Obcházím všechny žáky a poskytuji individuelní pomoc. Když mají všichni splněno, postoupíme dál a to ke změně barvy písma, stylu podtržení a stylu. Děti opět sledují mé počínání na interaktivní tabuli. Poté zadám úkol: Změňte styl podtržení, styl a barvu písma. Opět obejdu celou třídu, pomohu, poradím. Pokud celá třída zvládla úkol, můžeme postoupit dál: vkládání obrázku do Wordu. Opět provedu názornou ukázku na tabuli: najedu na ikonu Vložit – obrázek – ze souboru, tam se mi objeví nabídka obrázků, které jsou v PC k dispozici. Vyberu jeden pomocí myši, potvrdím kliknutím na Vložit. Obrázek se objeví na stránce dokumentu, poté zadám úkol: vložte do svého „listu“ obrázek z počítače. Děti provedou, já radím. Pokud mají všichni hotovo přecházíme k další fázi, opět provedu na tabuli: pravým tlačítkem kliknu na obrázek, zvolím myší Vlastnosti obrázku - Formát obrázku – Barvy, čáry, velikost, pozice, obrázek, www. Děti udělají to stejné. Opět obcházím třídu. Pak společně postupujeme podle tabule, ukazuji dětem postup na tabuli. Děti mají za úkol kliknout pravým tlačítkem myši na obrázek, poté Formát obrázku, zde vidí Velikost obrázku, pouze o ní povídáme, společně změníme velkost obrázku. Barvy a čáry – pouze ukazuji na tabuli, žáci nepracují, mohou si pouze odkrýt některou nabídku. Pozice – opět pozorují mé počiny na tabuli, zvolíme jednu společnou pozici. Obrázek – pouze ukáži na tabuli.
Cíl:
Cílem je děti seznámit s prací ve Wordu, děti umějí spustit tento program, napsat text do Wordu, umějí změnit velikost, typ, styl, styl podtržení, řez písma a barvu písma. Žáci dále umějí umístit na stránku obrázek a změnit jeho velikost, pozici, barvy a čáry.