Projekt (Čj, Prv, Vv)
Projekt
Dne: 15. května 2009
Třída: první ročník ZŠ
Počet žáků: 16
Časová náročnost: 1 den - dopolední vyučování (cca 4 vyuč. hodiny)
Předmět: Prolínání předmětů čj, prv, zakončené výtvarnou
výchovou, která právě navazuje na prvouku - Učíme se o svém těle
Téma: Český jazyk, prvouka, výtvarná výchova
Kompetence:
Pozná písmenko F, f, zná slova na F, rozlišuje malá, velká, tiskací, psací, zvládne básničku, spočítá slabiky, zná lidské tělo (kosti, svaly, vnitřnosti, ví jak funguje). Naučí se ovládat program na vytváření prezentací, pokusím se naučit vkládat obrázky (Microsoft PowerPoint).
Cíl:
Zvládnutím projektu se prověří schopnosti a dovednosti dětí. Každý musí zvládnout probíranou látku v každé hodině.
Náplň projektu:
Výuku budeme začínat v učebně informační technologie, je nutná přítomnost
interaktivní tabule, jelikož jí budeme využívat po celou dobu. Nejprve začneme českým jazykem, budeme se řídit programem pro interaktivní tabuli v němž jsem si připravila nácvik písmene F, f. (viz. Interaktivní tabule) Nejprve děti rozliší velká, malá, psací, tiskací F, poté mají za úkol pojmenovat předměty, básnička na písmeno F, označit všechna – malá, velká v básničce, čápovi pomoci rozlišit žabičky s velkým, malým písmenkem, předměty začínající písmenem F, který k nim nepatří, doplnit do řady slovo, které se rýmuje (slova nejprve správně přepsat), nakonec počítání slabik u jednotlivých slov. (cca 1 vyuč. hodina)
Prvouka – Tělo. První – naše tělo, děti mají za úkol dopravit názvy ke správným částem těla. Na obrazovce se objeví kostka, kolem ní obrázky částí těla, které jsou očíslované, každý ťukne na kostku, ta se roztočí a padne číslo, podle čísla vyhledá část těla, kterou má popsat. Za třetí má sestavit panenku a přiřadit části těla na správné místo, každá část těla pak dostane svůj název. Dále se děti dozví základní informace o tom, co je to kostra, zkusí uhodnout zhruba kolik kostí máme v těle a ty největší a nejdůležitější si pojmenují. U obrázku s nohou a rukou mají za úkol pojmenovat prsty. Také se dozvědí jaké máme klouby v těle a k čemu nám slouží. Další je mozek. Děti se dozvědí, že je to něco jako náš počítač, vědí, že je uložen v lebce a podívají se jak mozek i lebka vypadají. Páteř – k čemu nám slouží, proč je tak zahnutá, co je to pánev a k čemu slouží hrudní koš a žebra, co je pod nimi ukryté nám odkrývá další slade. Děti mají za úkol pozorovat lidské tělo. Na tabuli je člověk – muž/žena, oblečeni, je na nich kruh, který podle toho jak se na něj klepne, odhalí bud oblečení, kosti, svaly, nervy, vnitřnosti. Děti se dozví co je to srdce, přirovnáváme ho k pumpě, bez něj není života. Pojmenovávají orgány a také je dávají na místo kam patří. (cca 1 vyuč. hodina)
Výtvarná výchova – Půjdeme ven a zde budou děti tvořit barvami na velké papíry lidské tělo, vždy si jeden lehne na papír a ostatní ho obkreslí, pak budou kreslit vnitřnosti, svaly, kosti budto rovnou na papír nebo na zvláštní papír, ze kterého se obraz vystřihne a nalepí, můžeme použít i přírodniny, které najdeme venku. Výsledná práce se pak vyfotí a společně vložíme fotky do počítače. Z fotek společně vytvoříme prezentaci, některé fotky si vytiskneme a dáme do třídy. (cca 2 vyuč. hodiny)
Náhledy fotografií ze složky Prvouka